† cortez the killer - neil young †

hade säkert kunnat skriva tio sidor om hur skumt mitt humör är. jag hade kunnat skriva hur länge som helst, non stop. bara massa svammel och konstiga saker som ingen förstår. nån gång ska jag samla alla texter i en tjock skrivbok. någon gång ska jag ta tag i mitt liv, och framförallt. någon gång ska jag.. 

a) Ibland vill jag hoppas på att detta livet bara är en dagdröm. att jag blir omskakad och väckt och suckar och tänker.. Bara ytterligare en mardröm. Jag blir lika besviken varje gång jag trillar och slår mig så hårt att det omöjligen kan vara en dröm. tänker att det kunde varit så jävla mycket bättre, allt detta. å andra sidan. det kunde varit sämre. livet är ambivalent, likaså jag. 

b) du stapplar hem i alldeles för höga skor med alldeles för mycket sprit i dina vener och med alldeles får många tårar rinnande längs kinden hakan halsen ner för hela kroppen. du springer snubblar skrapar knäna. blod blandas med grus och tårar det svider som fan. ändå doppar du händerna systematiskt i sprit och sen i salt och gnuggar i såren. allt är så igenomtänkt att det blir misslyckat.

c) du står bland höghus i förorter och sparkar på småsten du kommer dö ung. i förorten. hela du är så banal att det blir patetiskt.

är detta bara ytterligare en hallucination av  tusen  andra undanstoppade förbjudna drömmar?

d) jag går på kanten av motorvägen igen jag kan inte låta bli att gråta för djuren som ligger med smutsiga blodiga pälsar och skakar. dödsryckningar. jag tänker inte på barnen i afrika och barnen som säljer sig själva. jag går på motorvägen och jag vet att jag inte kommer komma fram för jag kommer dö ung. fragment av kroppsdelar och en ring kommer blandas med avgaser hjulmärken och nylagd asfalt och cement. du kommer föralltid vara kvar på motorvägen, tillsammans med minnena från igår, förrgår, förra veckan, månaden, året, decenniet, milleniet. Du blir till fossiler som arkeologer skrapar fram med rostiga instrument och verktyg. 

e) ibland önskar jag i smyg att du ska skriva ett brev till mig. Det skulle lyda " Jag har älskat dig från första stunden jag såg dig. Imorgon flyger vi bort och kommer aldrig mer hem igen." Det skulle varit gulnat och trasigt och nästan oläsligt. Brevet alltså. 


hhh

you

www

letters

RSS 2.0